18. únor 2016

Podpora mladé podnikatelky v Jemenu: Záchrana naděje, nejen života

YEM-2016-TH-0008Devatenáctiletá Shymaa, podobně jako většina jemenských žen a dívek, miluje Bakhoor, tradiční parfém, kterým se v této zemi voní prakticky všechny ženy. Suroviny potřebné k jeho výrobě jsou ovšem drahé. Shymaa proto zkoušela vyrobit parfém podomácku, a ačkoli byli její přátelé a rodina z výsledků nadšení, dívku by ani ve snu nenapadlo, že by se výrobě parfému mohla věnovat i jinak než jen jako příležitostnému koníčku. Dokud ji tedy CARE nevybrala jako vhodnou kandidátku k udělení podnikatelského úvěru.

„Ty peníze mi změnily život, učinily mě silnou, takže teď můžu podporovat svou rodinu,’ říká Shymaa. A kromě toho, že má Shymaa nyní zajištěný nezbytný příjem pro sebe i svou rodinu, mohou se také ženy ze sousedství, kterým Bakhoor prodává, těšit z pocitu, že dál vedou normální život.

Jak říká Shymaanina matka: „Jsem na dceru pyšná, že nám doma tak pomáhá… Jsme velká rodina a život máme poslední dobou těžký, někdy stěží zvládáme nakoupit dost potravin, abychom si uvařili.’ Toto nové podnikání s parfémem pro rodinu znamená záchranné lano. Čím déle konflikt pokračuje, tím těžší se každodenní život stává nejen pro Shymau, ale i pro miliony jejích spoluobčanů. Od propuknutí konfliktu v Jemenu má více než 50 procent populace problém sehnat jídlo na den a každému osmému dítěti hrozí nebezpečí akutní podvýživy.

YEM-2016-TH-0009Shymaa je jednou z 35 mladých lidí v severovýchodní oblasti Hajjah, kteří podobný podnikatelský úvěr získali. CARE vybírá účastníky na základě jejich obchodních plánů, podporuje začínající podnikatele při rozjíždění podniku a poskytuje jim základní školení. Přes padesát procent takto vybraných podnikatelů jsou ženy.

Jak říká Edrees Al-Qadasi, který vede jemenský projekt zaměřený na mladé lidi: „Mladí potřebují záchranu naděje, stejně tak jako první pomoc nebo záchranu života. Potřebujeme budovat naději, a ne se jen soustředit na humanitární krize, jakkoli i to je velmi důležité. Ti, co žijí v Jemenu, však mají i jiné potřeby. Zvláště mladí si stále snaží udržet své sny. V tom však potřebují naši podporu. Našim snem je, aby lidé mohli žít normálně, nikoli ze dne na den a záviset přitom na pomoci zvenčí.

V Jemenu je 70 procent obyvatel mladších 21 let. Nezaměstnanost zde byla vysoká už v minulosti, ale loni po vyhrocení konfliktu v zemi toto číslo vystoupalo ještě výš. Bez pracovních příležitostí jsou mladí lidé vystaveni obrovskému nebezpečí vojenských náborů, právě proto, že jejich možnosti získání příjmu jsou čím dál limitovanější.

Od března 2015, kdy konflikt v Jemenu vypukl, je situace podnikatelů a podnikatelek stále komplikovanější. Ceny, za které mohou prodávat své zboží, klesají a je čím dál těžší najít zákazníky, vzhledem k tomu, že hrozba nepřetržitých náletů nutí ženy nevycházet celý den z domu. Shymaa musela být vynalézavá a hodně se snažit, aby svůj produkt dostala ven, mezi lidi. Jedním z dobrých způsobů, jak najít zákazníky, byla síť kontaktů, kterou si vytvořila na univerzitě, kde studuje.

Výzvami a překážkami se Shymaa nenechala zastrašit, stále si uchovává velké sny: „Za pět let ze mě bude nejlepší výrobce Bakhooru a budu ho prodávat všem ženám v Sana’a, které o sebe rády dbají,’ říká.

zde!

Zpátky k přehledu